Teatrul Municipal "Matei Vișniec" Suceava

  • Acasă
  • Stiri
  • Regie cu curaj și franchețe, semnează Botond Nagy!

Stiri

Regie cu curaj și franchețe, semnează Botond Nagy!

Regie cu curaj și franchețe, semnează Botond Nagy!

La finalul lunii noiembrie, Teatrul Municipal Matei Vișniec Suceava prezintă cea dintâi premieră a acestei stagiuni. A meritat așteptarea, pentru că pe 29 noiembrie, la ora 19.00, vom vedea un spectacol cu totul special, fie că vorbim de text, de sunet sau lumini, fie de un nobil actor canin sau chiar de titlu : H.A.H. - Hidden Abuse Holdings. Dar și mai special este faptul că spectacolul este un concept de Botond Nagy, după Beaumarchais. Unul dintre cei mai talentați regizori ai tinerei generații, Botond Nagy, a impresionat lumea teatrului încă de la debut prin viziune, curaj și franchețe.
Născut la Brașov, el a urmat cursurile Universității de Arte din Târgu Mureș, secția regie de teatru, clasa Bocsárdi László. Botond Nagy a lucrat cu regizori precum Tompa Gábor (la spectacolul Sfârșit de partidă – Compania Tompa Miklós, Târgu Mureș) sau Radu Afrim (Akárki - Teatrul Tamási Áron, Sfântu Gheorghe). La cei 26 de ani ai săi are deja o bogată experiență în teatru și semnează regia unor spectacole atât în teatrele de stat, cât și în cele independente (Teatrul Maghiar de Stat Cluj, REACTOR de Creație și Experiment, Teatrul Figura Studio, Teatrul Național Radu Stanca Sibiu, Teatrul Andrei Mureșanu și Teatrul Tamási Áron, ambele din Sfântu Gheorghe). În 2017 a fost desemnat cel mai bun regizor, luând premiul pentru cel mai bun spectacol (Eugene Onegin, de Alexander Pushkin) la Festivalul Național D-butan-T de la Sfântu Gheorghe, pentru ca în același an și pentru același spectacol, să primească Premiul pentru cel mai bun regizor tânăr la Festivalul teatrelor Maghiare de la Kisvárda, Ungaria.
Mereu conectat la evenimentele teatrale de marcă, Botond Nagy ia parte asiduu la diverse ateliere și workshopuri, în România și în străinătate, de actorie, de regie, de lumini, de dans și mișcare. Este interesat de orice înseamnă teatru bun. Una dintre cele mai recente experiențe de acest tip este participarea, în 2018, la un Masterclass Shakespeare, condus de renumitul Andrew Visnevski la Teatrul Național din Atena. Deloc întâmplător, unul dintre spectacolele sale, Nora, de Henrik Ibsen, montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, este prezentat în cadrul ediției 2019 a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa (UTE-FEST) – prestigioasa grupare teatrală europeană, fondată de Giorgio Strehler și Jack Lang în 1990.
Și ca să înțelegem ritmul în care Botond Nagy trăiește profesional, enumerăm doar activitățile sale din 2019 : semnează regia spectacolului Nora, Casa de păpuși de Henrik Ibsen, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Napoca, face regia spectacolului Yvonne, de Witold Gombrowitz, la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu, participă la Workshopul Body talk’s dance and movement, susținut de Judith State la București, face regia și lighting design pentru spectacolul FAUST Family, de Kali Ágnes și Horváth Benji la Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe, participă la workshopul Searching for the truth of the body, susținut la Târgu Mureș de regizorul polonez Grzegorz Jarzyna și coregraful Ivan Estengeev. Din octombrie, Botond Nagy se află la Suceava pentru spectacolul H.A.H. – Hidden Abuse Holdings, un proiect pentru care semnează regia, lighting design-ul și conceptul.
Lumea e una, dar modul în care el ne-o arată este original și îndrăzneț, este dătător de speranță, copleșitor și profund emoțional. Nu-i place voia întâmplării așa că a ales să lucreze la Suceava cu o echipă de producție formată din artiști puternici și creativi, apreciați de critica de specialitate dar și de public: Kali Ágnes - dramaturg și poet, Andreea Săndulescu - scenograf, Timéa Ágnes Benedek - costume designer, Claudiu Urse – sound creator și George Pop - coregraf.
Spectacolele lui sunt denumite instalații techno-poetice, care reinterpretează formele teatrale binecunoscute și prezintă în modul cel mai crud, realitatea zilelor în care trăim. Este un tip de teatru radical, ostentativ, care l-a și impus pe Botond Nagy ca un regizor a cărui paradigmă e recitirea clasicilor în canoanele începutului de secol XXI. Și acest spectacol - H.A.H. - Hidden Abuse Holdings - pornește din dramaturgia clasică, dezvoltând mai departe problematica piesei lui Beaumarchais, Figaro: așa numitul drept de prima noapte.
Botond Nagy, despre spectacolul H.A.H. - Hidden Abuse Holdings:
„Figaro este, poate, primul erou din clasa mijlocie din dramaturgia universală. Acest spectacol însă, ia doar ca pretext povestea lui. Ne aflăm deja in media res, în centrul unei lumi obscure, caracterizată de abuzul nostru cel de toate zilele. Este abuzul fără de care s-ar destrăma orice sistem ierarhic, monarhic sau capitalist, despre democrația fake și societatea cu frica în sân. Mă interesează eroii de zi cu zi, care au supraviețuit terorii psihologice, generate de un abuz de putere. Vreau să vorbesc despre cei care s-au eliberat din sclavia contemporană, acea sclavie care începe cu : Trimite-ne, te rog, un CV!
Dincolo de toate acestea, noțiunea de independență este doar o iluzie. Cum poți fi astăzi, cu adevărat independent, când, zi de zi, ești racordat numai la lucruri de care depinzi. Depindem de societate, depindem de oameni și de supermaketul de la colț. Nici măcar față de tine nu ești independent, fiindcă faci parte dintr-un întreg, iar asta se numește Viață. Așa că apare întrebarea: cum putem trăi, în primul rând, fără să abuzăm de noi înșine; și abia apoi, cum putem conviețui fără să ne lăsăm abuzați de ceilalți sau să-i abuzăm noi pe ei. Abuzul și violența sosesc în liniște, la fel ca moartea. În acest spectacol vă prezentăm un birou de abuz, unde moartea interioară este inevitabilă. Avem tendința să credem că ne facem rutina zilnică, dar nu. În fiecare zi îmbătrânim un pic și în fiecare zi devenim puțin mai altfel, iar cu cât suntem mai altfel, cu atât ajungem mai aproape de acel punct unde nu mai există niciun sunet, nicio imagine, ci doar senzația că totul trece. Și a trecut.”
Și a mai spus Botond Nagy ceva: că la Suceava există o trupă de actori unul și unul, alături de care facerea teatrului este o bucurie – Bogdan Amurăriței, Răzvan Bănuț, Horia Butnaru, Cristina Florea, Diana Lazăr, Delu Lucaci, Alexandru Marin, Cătălin Ștefan Mîndru, Cosmin Panaite, Clara Popadiuc, precum și colaboratorii Diana Marin și câinele Akilah de Badea Gheo.
Pe Botond Nagy îl puteți cunoaște mai bine văzându-i creația. Premiera spectacolului H.A.H. - Hidden Abuse Holdings are loc vineri, 29 noiembrie 2019, la ora 19 :00, la Teatrul Municipal Matei Vișniec Suceava. Biletele se vând la casieria teatrului dar și online pe www.blt.ro.

https://www.facebook.com/teatrulmateivisniec.ro


Teatrul Matei Vișniec Suceava

Teatrul Matei Vișniec Suceava