Incep cumva cu sfarsitul, cu o tema marginala: un spectacol intr-o limba straina montat de catre un teatru de stat din Romania. Tin minte ca a fost un mic scandal acum cateva saptamani, atunci cand Primaria Capitalei a pus ca obligatie montarea de spectacole in limbi straine, de circulatie internationala, teatrelor din subordine. Nu comentez acea decizie administrativa, nu vad cu ochi buni o obligatie, insa personal consider ca ne-ar prinde bine niste teatre in limba engleza sau franceza.
De altfel, daca as avea banii necesari, as infiinta in Romania un teatru in limba engleza, pe care l-as face obiectiv turistic. Vii in Romania, joci la casino, vizitezi ce e de vizitat, dar te si cultivi. Este una dintre ideile mele pe care, din pacate, nu am banii necesari s-o pun in aplicare.
Revenind la ce spuneam in primul paragraf, chiar daca alte municipalitati nu obliga teatrele din subordine sa monteze spectacole in limbi straine, nu inseamna ca ele n-o pot face. Uneori, montezi un spectacol intr-o alta limba pentru ca simti nevoia, pentru ca esti convins ca acea piesa suna mai bine intr-o alta limba. Ori pentru ca vrei sa inviti un regizor important, dintr-o alta tara, sa monteze.
Nu stiu care dintre cele 2 motive au fost luate in considerare, insa eu le consider valide pe ambele. Occident Express suna MULT mai bine in franceza, iar faptul ca spectacolul a fost montat de Alain Timár, director al Théâtre des Halles din Avignon ar trebui sa onoreze atat teatrul din Suceava, cat si spectatorii care au privilegiul sa urmeasca un spectacol ghidat de el.
Despre Occident Express ar fi multe de spus, atat despre piesa in sine, despre textul scris acum multi ani (2009-2010), care face dintr-o trilogie, cat si despre montarea excelenta a teatrului sucevean. Spectacolul in sine are marele merit de a fi foarte actual, foarte viu, textul fiind extrem de usor de adaptat, de modelat, pentru problemele actuale.
Occident Express este cumva un text reprezentativ pentru Romania si pentru locuitorii acestei tari: ei sunt deopotriva orientali si occidentali, ei preiau ce le convine din ambele parti, fiind vazuti occidentali de catre cei din Est (acum, cu ocazia Razboiului din Ucraina, am primit inca o data confirmarea: pentru ucraineni, Occidentul incepe din Romania!) si orientali atunci cand ajung in Occident.
Ce anume face legatura intre Orient si Occident? Pai trenul Orient Express, o reminiscenta a unui trecut indepartat, glorios. Nu stiu daca v-ati pus vreodata problema cine mai merge cu acest tren, care-s motivele acestor oameni si cat de mult s-a schimbat publicul acestui tren de-a lungul timpului, insa din punctul meu de vedere, trenul este inca un reper pentru multi oameni.
E drept, unii asteapta acest tren care nu mai vine, asa cum parintii si bunicii nostri i-au asteptat pe americani 50 de ani, daca nu mai bine. Ei au venit, dar atunci cand au vrut si cand au avut interesul.
Nu va spun care-s scenetele din Occident Express, le veti descoperi singuri, insa va rog sa priviti acest spectacol cu ochii unui om din 2023. Va invit sa priviti spectacolul acesta avand in minte toate problemele sociale, economice si politice din aceasta perioada. Evident, el poate fi citit si inteles si in cheia Romaniei anului 2009, adica imediat dupa aderarea la UE. Insa de atunci problemele s-au inmultit, atat in Romania, cat si in toata Europa.
Nu pot sa inchei fara sa va dau citatul meu preferat din spectacol, gasit ulterior pe Google, in varianta sa completa: Plecarea este importanta, este o academie a vietii. Telul ei absolut este insa intoarcerea. Va invit sa meditati asupra lui si sa va ganditi daca asa actionati si voi. Eu, unul, recunosc ca asa fac. Ca ma gandesc la intoarcere inca din momentul plecarii, chiar daca la mine este vorba despre o plecare temporara. Cumva, intoarcerea este cea care are farmec, cea mai savuroasa. Culmea este ca intr-un alt context, daca m-as fi aflat intr-o alta stare, as fi scris un intreg articol doar despre acest citat. Nu pot sa-mi explic de ce, insa acest citatul, preferatul meu, cel pe care-l tin minte, pe care il voi da ca exemplu mult timp de acum inainte, ocupa doar un paragraf din acest articol. Vedeti, deci, cat de important este contextul, cat de importanta este starea mea si, mai ales, cum ma schimb eu de la o zi la alta, de la un festival la altul?
Mergeti sa vedeti Occident Express, mergeti sa vedeti orice montare dupa Matei Visniec, autor pe care cu ocazia acestui festival il descopar mult mai bine. M-as bucura sa-l vad mai des montat prin Bucuresti, la fel cum m-as bucura sa vad mai multe spectacole in limbi straine prin tara. Dar sa fie montate CU SENS intr-o limba straina, caci n-as gasi deloc sensul montarii lui Cehov in engleza ori a lui Shakespeare in franceza.
ps: Era sa uit esentialul: pentru un spectator strain, Occident Express poate parea un spectacol AUTENTIC frantuzesc. Accentul celor 3 actori este NATURAL, nu dau nicio secunda impresia ca ar fi romani. Noi stim ca sunt de-ai nostri, le vedem numele, dar ei se comporta pe scena ca niste francezi get-beget. O mare bila alba pentru ei.
ps: Am mai vazut o montare dupa Occident Express acum ceva ani, intr-un spatiu improvizat, intr-o carciuma (Club A): Crezi c-or sa ne bata. Textul se preteaza si la astfel de montari, cumva neserioase, vadit umoristice. Ingrosate notele umoristice, eventual eliminate scenele un pic mai serioase, totul transformandu-se intr-o comedie aparent usoara. Ceea ce, nu neg, functioneaza. Insa nu este de ajuns. As zice ca e un fel de trailer. De teaser. Dar cine are timp in 2023 sa se duca la textul original? Spectacolul teatrului sucevean are marele merit de a fi COMPLET, de a fi deopotriva drama, comedie, de a te face sa razi, dar de a te si pune pe ganduri. Un spectacol excelent tocmai pentru ca iti da tie, ca spectator, ocazia sa-l privesti din ce unghi doresti. Lucru pe care-l constientizezi doar dupa ce ai vazut si alte montari ale acestui text. Alte perspective regizorale, ca sa ma exprim astfel.
Occident Express
de Matei Visniec
Regie: Alain Timár
Scenografie: Sebastian Ratiu
Asistent Regie: Antonia Mihailescu
Regia tehnica: Catalin Rodenciuc
Distributie:
Cristina Florea
Catalin Stefan Mindru
Horia Andrei Butnaru
Vazut in sala de spectacole a Teatrului Matei Visniec din Suceava, in cadrul Festivalului Zilele Teatrului Matei Visniec din Suceava