Spectacol invitat

Flee

Distribuție
Regie Jonas Poher Rasmussen
Program
Nu există program pentru acest spectacol !

Amin Nawabi (pseudonim), un profesor universitar de succes, în vârstă de 36 de ani, este chinuit de un secret dureros pe care l-a ținut ascuns timp de 20 de ani și care îi poate da peste cap viața pe care și-a construit-o alături de bărbatul cu care urmează să se căsătorească. Adresându-se regizorului Jonas Poher Rasmussen, colegul și prietenul său apropiat din liceu, Amin își spune pentru prima dată povestea călătoriei extraordinare ca refugiat din Afganistan pe când era copil și se folosește în mare parte de animație, ca să-și păstreze anonimatul. Prin intermediul discuțiilor sincere dintre Jonas și Amin, Flee ne spune o poveste de neuitat despre descoperirea de sine. Ne arată cum ne putem construi viitorul doar dacă ne privim trecutul în față și recunoaștem că nu putem găsi adevăratul sens al cuvântului „acasă” decât atunci când nu mai fugim de noi înșine.

Filmul în prim-plan:

Unul dintre cele mai captivante documentare care folosesc tehnica desenului animat apărute în ultimii ani, Flee spune într-o manieră inedită povestea încercărilor teribile prin care trece un refugiat afgan în căutarea azilului într-o țară străină, călătoria lui fiind una plină de peripeții. Regizorul danez Jonas Poher Rasmussen găsește modalități remarcabile prin care scoate la suprafață amintirile protagonistului Amin, combinându-le într-o poveste ce aduce mult cu un film de suspans clasic, beneficiind însă de credibilitatea unui documentar.

Selectat la categoria Cannes Label în 2020, Flee a așteptat jumătate de an până la premiera care a avut loc în cadrul competiției pentru Cel mai bun documentar internațional de la Festivalul de Film de la Sundance de anul acesta, unde a câștigat Marele Premiu al Juriului și a fost una dintre cele mai apreciate pelicule ale întregului festival.

Filmul e plin de momente ingenioase, unul dintre ele survenind chiar din primele minute, când Amin (toate personajele principale sunt identificate cu pseudonime pentru a li se proteja anonimatul) se întinde pe o canapea din pluș și se pregătește să își spună povestea impresionantă în fața lui Rasmussen. În acel moment, chiar pe când noi, din public, ne pregătim, la rândul nostru, să o ascultăm, o clachetă ca cele folosite pe platourile de filmare își face apariția într-un colț al ecranului, cei doi protagoniști chicotesc, după care începe scena propriu-zisă. Toate acestea sunt redate cu ajutorul animației desenate de mână, cu liniile ușor strâmbe și imperfecțiunile tipice pentru un crochiu. În ce realitate ne aflăm de fapt? Realitatea subiectivă și natura percepțiilor noastre sunt printre principalele preocupări ale filmului.

Lovitura de geniu care constă în utilizarea desenului animat pentru a ilustra literalmente povestea lui Amin face ca splendoarea sa plină de culoare și exagerările spațiale să ne apropie de senzația că „accesăm” efectiv amintirile, la fel cum se întâmplă, într-o oarecare măsură, cu nivelurile realității reprezentate prin culori în filmele lui Christopher Nolan.

Spre deosebire de multe povești ale migranților din cinematografia contemporană, acțiunea din Flee are loc într-o perioadă mai îndepărtată – sfârșitul războiului sovietic din Afganistan la finalul anilor 1980 –, când fuga devenise singura opțiune a populației civile. Asemănarea cu criza refugiaților din prezent este însă evidentă. Aflat în primii ani ai adolescenței, Amin a fugit din Afganistan, împreună cu mama lui fragilă și cu trei frați mai mari, în Rusia, singura țară dispusă să-i primească. A fost însă doar o soluție temporară, deoarece vizele lor erau pe cale să expire, iar țara era cuprinsă de tulburări tot mai mari după căderea comunismului. Cea mai mare parte a filmului urmărește încercările ghinioniste și absurde ale lui Amin de a se stabili într-o țară mai sigură din Europa de Vest. O persoană nu este însă definită doar de statutul său politic, iar un fir narativ important al filmului îl urmărește pe Amin pe măsură ce își descoperă homosexualitatea: îl vedem cum se străduiește s-o ascundă de familie și cum își explorează dorințele în privat și cu tineri de vârsta lui.

Animația, realizată de Sun Creature Studio din Copenhaga, nu creează nicio distanță între spectator și evenimentele tulburătoare care au loc pe ecran. Scenele de la debutul filmului prezintă un Kabul de la începutul anilor 1980, plin de culoare și bogat în detalii, în vreme ce în fundal se aude melodia Take On Me a trupei a-ha, care nu a fost aleasă la întâmplare, ci ca o aluzie la celebrul său videoclip sub formă de desen animat. Ne plimbăm apoi pe străzile labirintice din Sankt Petersburg, unde pare să aibă loc o răscoală în masă în fiecare zi; urmează o scenă atmosferică pe mare, cu un vas de pasageri enorm și impresionant.

Ideea filmului s-a născut din prietenia dintre regizor și protagonist, cei doi s-au cunoscut în liceu, iar Rasmussen a fost mereu curios să afle cum a ajuns Amin în Danemarca. Mulți dintre noi avem un prieten apropiat a cărui viață știm că ar fi un subiect minunat de film. Rasmussen chiar a făcut acest film, care e un adevărat regal.

Flee e o coproducție Danemarca/Franța/Suedia/Norvegia. A fost produs de Final Cut For Real și Sun Creature din Danemarca, coprodus de Vivement Lundi, Most Film și Mer Film și în asociere cu Left Handed Films și Vice Studios. Vânzările internaționale sunt gestionate de Cinephil.

David Katz, Cineuropa

LUX - Premiul European pentru Film al Publicului (pe scurt, Premiul Publicului LUX) a fost introdus în 2020 și este decernat în fiecare an de Parlamentul European și de European Film Academy, în parteneriat cu Comisia Europeană și cu Europa Cinemas.

Acest premiu are la bază Premiul LUXFILM, premiul pentru film al Parlamentului European, creat în 2007 ca simbol al angajamentului Parlamentului European pentru cultură, și People’s Choice Award, decernat de European Film Academy.

Precum predecesorul său LUXFILM, Premiul LUX creează punți culturale în întreaga Europă, aducând în prim-plan filme care ating teme aflate în centrul dezbaterii publice europene.

Premiul urmărește să apropie cetățenii de sfera politică și invită publicul european să joace un rol activ și să își voteze filmele preferate.

Teatrul Matei Vișniec Suceava

Teatrul Matei Vișniec Suceava