Teatrul Municipal "Matei Vișniec" Suceava

Evenimente

A PATRA ZI DE FESTIVAL

#ZileleTeatruluiMateiVisniec2022

#DAY4

Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava, Întâlnire cu Matei Vișniec

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava vă invită azi, 23 mai, de la ora 11:00, la o întâlnire cu dramaturgul Matei Vișniec care va avea loc la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava.

Cititul cărților a fost dintotdeauna și va fi și de acum înainte unul din principalele lucruri care își vor pune amprenta asupra caracterului viitorilor cetățeni ai societății. Se poate spune despre contactul cu literatura că este unul din modurile în care se contribuie la dezvoltarea corectă a personalității copilului. Personalitatea fiecărui copil este unică, ceea ce o definește fiind emoțiile, sentimentele, stima de sine, felul în care percepe lumea înconjurătoare. Cărțile sunt cele care îl ajută să se definească, să se recunoască și să se descopere pe el însuși ca personalitate distinctă.

„Eu cred în continuare că noi, oamenii, dacă nu ne apropiem la un moment dat de o pagină literară, dacă nu iubim la un moment dat un poem măcar, dacă nu citim un roman important, dacă nu ne împrietenim cu un autor, pierdem foarte mult. Imaginaţi-vă că se naşte în România un om care trăieşte 89 de ani sau mai mult, moare şi n-a auzit niciodată de Eminescu şi nu ştie ce e poezia lui Eminescu. Nu e un om foarte sărac? Nu putem spune despre el că aproape şi-a ratat viaţa? Asta cred eu că este funcţia literaturii, ea ne oferă ceva, dar nu ne îndeasă în cap. Este fie norocul, fie întâlnirile cu un profesor, cu un alt prieten, cu o carte, cu un titlu, fie o curiozitate care ne poate face să ne apropiem de literatură.” – Matei Vișniec.

Nichita. Poetul ca și soldatul / Un secol de ceață - dublă lansare de carte cu scriitorii Bogdan Crețu și Matei Vișniec

Bogdan Creţu, este invitatul Festivalului Zilele Teatrului Matei Vișniec 2022, cu prilejul lansării volumului „Nichita. Poetul ca şi soldatul”, publicat la Editura „Polirom”, în colecţia „Biografii romanţate”.

Bogdan Crețu (n. 1978) este profesor doctor la Facultatea de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Din 2013 este director al Institutului de Filologie Română „A. Philippide”, Academia Română, Filiala Iaşi. Este redactor-şef al revistei Timpul. A publicat opt volume de critică literară, dintre care cel mai important este Inorogul la Porţile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir (ediţia a II-a, Editura Cartier, 2021). Lucrările sale au fost distinse cu mai multe premii. A contribuit cu numeroase studii la volume academice din ţară şi străinătate, a editat, a îngrijit şi a prefaţat multiple antologii.

Actualmente semnează o rubrică de cronică literară în revista Observator cultural. Romanul Cornul inorogului, pe care îl socotește o formă de bovarism, reprezintă debutul lui în ficțiune.

„Un secol de ceață” este este cel mai nou roman semnat de Matei Vișniec, volum apărut de curând la editura Polirom. Așa cum spune chiar autorul, romanul se înscrie în categoria ficțiunilor istorice, deși toate bazele sale de plecare sunt reale. De ce un secol de ceață? Și, de fapt, ce înseamnă această ”orbire” a omenirii în fața istoriei? Veți descoperi în rândurile acestui volum o parte din erorile istoriei de secol XX, dar și felul în care oamenii (simpli țărani sau intelectuali celebri) s-au raportat la sistemul ideologiilor totalitare, unii de-a dreptul orbiți de perdeaua opacă a ideilor impuse, venite de sus (sau de la Răsărit).”

Cartea este un bildungsroman, așa cum o spune chiar Matei Vișniec în paginile volumului. Este un roman al creării unor identități, pe parcursul a câtorva decenii, sunt viețile unor personaje care, dincolo de a fi doar protagoniste în propriile vieți, au devenit fantoșe ale sistemelor politice, forțate să renunțe la principii, la credințe, la sistemul de valori. Unele personaje s-au opus sistemului, l-au combătut, și-au croit un drum paralel, ascuns, o viață alternativă. Dar nu toți au reușit, nu toți s-au putut sustrage mașinăriei uriașe a sistemului totalitar.

Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal, de Matei Vișniec, regia Cristian Hadji-Culea - Teatrul Național „Mihai Eminescu” Chișinău, Republica Moldova

"Am scris mereu pentru a neliniști şi nu pentru a calma… Noi, românii, am fost maeștrii umorului macabru. Se practica auto deriziunea fără limite. La noi, râsul a fost un mod de a supraviețui…"

Matei Vişniec

La TNME, într-un decor gri-pământiu, se recompune fresca unei epoci îngrozitoare despre care se ştie doar foarte, foarte puțin: personaje cu chipuri mohorâte și surmenate iau în colimator delirul societăţii totalitare şi schizofrenice, debilismul dogmelor ideologice, falsurile formei sofisticate de utopie, acea oroare travestită, ”comunismul cu față umană”:

Stalin tu ne alinţi gîndirea…Amant al revoluţiei ce eşti…

Spectacolul cu piesa „Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal”, în viziunea originală și combativă a regizorului român Cristian Hadji-Culea, aduce în actualitate faptul că, precum scria Matei Vişniec însuși, ”procesul comunismului a rămas o gaură neagră în istoria reflecţiei umane. Naţiunile civilizate ale Europei n-au făcut nici măcar efortul de a se inspira din procesul nazismului pentru a înţelege mai bine cum e posibil ca o ideologie, care a dus la moartea a o sută de milioane de oameni, – e vorba, firește, de ideologia comunistă, – să rămână încă în unele țări (chiar cu o aură de prestigiu) pe lista doctrinelor nejudecate și necondamnate. Iată de ce strigătul meu esențial în această piesă este „Stalin nu e mort!” Pentru că, în orice moment, noii profeți, noii „mari” iluminați pot să reînceapă oriunde experimentul terifiant al celei „mai bune lumi posibile” pe spatele a milioane de oameni”.

Și cu prețul vieții, al suferințelor de neimaginat… Utopia cea mai zăludă, pusă în practică, continuă să fascineze, tiranul Stalin mai e, și astăzi, aclamat și adulat. Păzea, eşecul total al doctrinei comunismului e încă departe.

Regia: Cristian Hadji-Culea

Scenografia: Adrian Suruceanu

Distribuția: Ghenadie Gâlcă, Doriana Zubcu-Marginean, Iurie Negoiță, Angela Ciobanu, Alexandru Pleșca, Nicolae Ghereg, Valentin Zorilă, Ion Mocanu, Olga Triboi, Anișoara Bunescu, Angela Cărăuș, Dumitrița Drumi, Ana Tkacenko, Nicu Suveică, Constantin Adam, Dan Melnic, Mihai Zubcu, Nicolae Darie, Iurie Focșa, Sergiu Borș, Nicu Ciumașu

Durata spectacolului: 2h20 min.


Teatrul Matei Vișniec Suceava

Teatrul Matei Vișniec Suceava