Invitat la Festivalul Internațional de teatru Liviu Ciulei de la Pitești
De către Dinu Grigorescu
Dramaturgul Matei Vișniec, regizorul propriei sale piese Cabaretul cuvintelor, prezentată pe 16 noiembrie 2025 la Festivalul Internațional de Teatru de la Pitești, impresionează prin originalitatea absolută a acestui spectacol, care captivează publicul încă din primele minute prin modul cu totul neobișnuit de a aborda narațiunea dramatică. Este o scriitură care nu seamănă cu nimic din ceea ce există în volumele sale anterioare sau pe scenele lumii, revendicându-se deopotrivă de la absurd și de la un suprarealism cu rădăcini în savoarea limbii române.
La temelia acestei dramaturgii insolite și inovatoare se află, desigur, moștenirea Cântăreței chele, însă aici premisa devine alta: într-un compartiment de tren, două personaje, un cuplu care conviețuiește de ani de zile, află pe parcursul dialogului că nu se cunosc deloc, nici măcar adresa sau patul pe care îl împart. Limbajul se dezintegrează treptat, iar imaginile se supranaturalizează, asemenea rinocerilor lui Ionesco. Dar, spre deosebire de Ionescu, Vișniec respectă structura limbajului uman și o descompune până la molecule, literele.
Spectacolul începe cu imaginea dramaturgului blând, meditativ, scriind la o mașină veche de scris. El le explică spectatorilor premisa: fiecare actor reprezintă o literă a alfabetului, iar literele se combină în cuvinte, cuvintele în propoziții, propozițiile în povești. Absurdul se ramifică într-o direcție nouă, deschizând o poiană literară neexplorată. Aflăm genealogia cuvintelor, sensuri ascunse care ne scapă din neatenție sau obișnuință. Există cuvinte în interiorul altor cuvinte: cuvântul „ou primordial”, ascuns în cifra 9, sau cuvântul „păr”, ascuns în „împărat”.
Cei zece actori, bărbați și femei, devin alchimiști ai limbajului. Prin ei, o poveste profund românească prin expresie și universală prin esență capătă forme neașteptate. Eugen Ionescu este depășit prin tehnica vișnieciană, care păstrează un filon becketian, o combinație între absurd și realismul narativ din Așteptându-l pe Godot.
Cuvintele lui Vișniec au, asemenea autorului, dublă cetățenie: română și franceză. Consider că acest academician cu drepturi depline ar merita de mult să se regăsească pe lista propunerilor la premii internaționale majore, pentru că opera sa acoperă toate domeniile literaturii și se bucură de o apreciere unanimă. Faptul că dramaturgul provine din teritoriile sacre ale Bucovinei, unde teatrul îi poartă numele și îi montează constant piesele, conferă scriiturii o blândețe și o înțelepciune ancestrală.
Cuvintele aparent banale, pe care le rostim mecanic, devin aici personaje ce cuceresc publicul treptat, pe măsură ce povestea înaintează. Dramaturgul folosește monologul extins, dar și dialogul dinamic, armonizate impecabil de regizorul Vișniec. Un moment excepțional este cel al cuvintelor politicianiste, deșucheate, goale de sens, perfect recognoscibile în viața publică contemporană.
De mare emoție este și povestea mamei, căci primul cuvânt al piesei este „mamă”. Bucuria supremă a acesteia este copilul care învață să stea pe oliță, iar autorul își permite chiar să „se joace” cu limbajul intim al acelui produs din oliță, rezultând o scenă de o tandrețe extraordinară, în care maternitatea și copilăria se contopesc. În plus, spectacolul capătă o dimensiune aparte prin cubul-Proges, acest dispozitiv ingenios care prilejuiește o dezvăluire scenică spectaculoasă și savuroasă, deschizând o lume nouă de sensuri poetice și sărituri semantice. Cubul devine un adevărat laborator al limbajului, unde cuvintele sunt tăiate, recompuse, rotite, răsturnate, un micro-univers în care alfabetul prinde viață și permite publicului să surprindă nuanțe ascunse, direcții neașteptate și straturi subtile ale textului vișniecian. Este, de fapt, o poartă simbolică spre arta cuvântului ca organism viu, mereu în mișcare, mereu capabil să creeze realități paralele.
Piramida cuvintelor crește, scena se încarcă de umanitate eternă și de adevăruri esențiale. Spectacolul este extrem de dificil, dar perfect realizat artistic. Mișcarea scenică este continuă, ritmurile amintesc uneori de cabaret și de aici titlul sublim, Carnavalul cuvintelor.
Actorii funcționează pe principiul „toți pentru unul și unul pentru toți”. Costumele, schimbate des și impecabile, sporesc dinamismul. Cele zece cutii-decor, corespondente celor zece actori, construiesc spații simbolice pentru momentele individuale și pentru zonele publice, unde cuvintele mincinoase ale demagogilor prind formă scenică.
Pe fundal, pe toată lățimea scenei, imaginile video se sincronizează perfect cu sensurile discursului scenic. Remarcabil momentul „rădăcinilor”, ilustrat prin coroana unui copac monumental.
Muzica și coregrafia adaugă un plus de dificultate, dar și de frumusețe acestei viziuni hibride dintre absurd și real. Publicul a râs, a aplaudat, dar cel mai important s-a lăsat cucerit, scenă cu scenă.
Teatrul „Alexandru Davila” din Pitești, condus de regizorul Dan Tudor, merită felicitat pentru aducerea acestui spectaculos Festival Internațional, desfășurat cu imens succes pe plaiurile argeșene.
Cronică de DINU GRIGORESCU
Foto: Teatrul Matei Vișniec din Suceava
CABARETUL CUVINTELOR”
Text și regie: Matei Vișniec
Scenografia- Andra Bădulescu Vișniec
Coregrafia Alice Veliche
Muzica originală- Bobo Burlăcianu
Distribuția:
Bogdan Amurăriţei
Răzvan Bănuţ
Horia Butnaru
Cristina Florea
Diana Lazăr
Delu Lucaci
Alexandru Marin
Cătălin Ștefan Mîndru
Cosmin Panaite
Clara Popadiuc
Sound design Claudiu Urse
Video design Mihai Nistor
Grafică și Light design Sebastian Rațiu
Durata spectacolului 1h 50 min.
Author: Dinu Grigorescu
Title: UN SPECTACOL MAGIC: „CABARETUL CUVINTELOR” Text și regie: Matei Vișniec
Revista Rinocerul
Dinu Grigorescu (n. 4 iunie 1938, Ploieşti, România) este dramaturg, poet, prozator, jurnalist, critic teatral, editor şi specialist în administraţia publică, fiind unul dintre cei mai prolifici dramaturgi români din generaţia optzecistă. A publicat 52 de cărţi de teatru, poezie şi proză, 65 de comedii (dintre care i s-au jucat doar 20 ca spectacole scenice, radiofonice, TV şi lecturi) şi 5 volume de critică teatrală. Deţine numeroase premii literare, inclusiv pe cel al Uniunii Scriitorilor pentru cartea de dramaturgie publicată de Editura Academiei în 2021.
Author: Dinu Grigorescu
Title: UN SPECTACOL MAGIC: „CABARETUL CUVINTELOR” Text și regie: Matei Vișniec
Revista Rinocerul