Evénements

Luna aprilie debutează cu spectacolul Cântăreața Cheală

Luna aprilie debutează cu spectacolul Cântăreața Cheală

Spectacolul Cântăreața Cheală, de Eugène Ionesco - producție a Teatrului Municipal „Matei Vișniec” Suceava, în regia lui Alex Bogdan și scenografia lui Tudor Prodan, revine pe scena vineri, 1 aprilie 2022, la ora 19:00.

Acest spectacol se joacă cu publicul pe scenă, foarte aproape de actori. 

Cântăreața Cheală/La Cantatrice Chauve, este montată pentru prima dată la 11 mai 1950, la Théatre de la Huchette, în regia lui Nicholas Bataille. După un număr impresionant de interpretări, spectacolul jucându-se aproape patruzeci de ani, ceea ce constituie un record absolut de longevitate pe o scenă pariziană, celebrul text al lui Ionesco devine foarte apreciat și primește premiul Molière d'honneur.

După cum mărturiseşte autorul în „Note şi contranote”, Cântăreața Cheală este o imagine a societăţii burgheze care trăieşte cu idei primite de-a gata, care se conformează şi devine una automatizată.

Textul lui Ionesco este format din expresii standard şi clişee verbale tocite, scriitorul inspirându-se se pare de la automatismul expresiilor din manualul de limba engleză, pe care dorea s-o înveţe.

Spectacolul debutează cu monologul doamnei Smith care face o incursiune detaliată în meniul de cină al familiei, în timp ce dl Smith este, aparent, absorbit de lectura unui ziar și total dezinteresat de prezentarea soției sale. La această cină în familie iau parte și copiii celor doi, care sunt niște personaje pline de viață, dar în același timp, niște apariții stranii. Cuplul Smith îi primește în vizită pe domnul şi doamna Martin care descoperă stupefiaţi că sunt soţ şi soţie. Personajele sunt banale și mecanice și folosesc un limbaj aberant, dar cu conotații profunde. Cei patru vor primi mai târziu o vizită din partea Căpitanului de pompieri care întreabă, cu interes, despre posibilele incendii declanşate în oraş, fiind extrem de trist pentru că nimic nu arde nicăieri, întrucât „incendiile se importă mai greu. Prea multe taxe”. Întâlnirea dintre Mary, menajera familiei Smith, care pare o persoană normală și echilibrată și Căpitanul de pompieri este un moment de adevăr, în contrast cu cele două cupluri, care reprezintă tipologii umane lipsite de umanitate și de orice valoare, însă acest moment este unul scurt, din păcate degradarea lumii fiind inevitabilă.

Putem observa încă de la început una din dramele prezentate în acest spectacol – lipsa de comunicare - dialogurile purtate între cuplul Smith şi cuplul Martin susținând faptul că cei patru, pentru că au uitat cum să gândească şi nu mai ştiu să simtă, au uitat, astfel,  cum să comunice, cu adevărat. Aceste personaje sunt, de fapt, nişte frânturi ale unei societăţi lipsită de orice valori esenţiale, unde aspectul uman este pe ultimul loc, unde se întâlnesc clişee şi mult snobism.

Este aproape imposibil să faci un rezumat al firului epic al piesei și nu există judecăți sau comportamente care să intre în conflict, ci replici banale, un limbaj absurd și incoerent, încărcat de un sens profund, toate acestea fiind înşiruite fără nici o logică, ducând către lipsa unei comunicări reale între personaje. Tragicul transpare din orice formă a cotidianului ridicol, pentru că suntem permanent pândiţi, şi apoi dominaţi de spaima de necunoscut, înţeles în cele mai diverse forme.

Biletele vor fi puse în vânzare online pe www.blt.ro și la casieria teatrului.
Prețul biletelor : 30 lei adulți, 10 lei studenți și pensionari, 7 lei copii și elevi din învățământ preuniversitar


Matei Vişniec Théâtre

Matei Vişniec Théâtre