• Acasă
  • Stiri
  • Ecouri de la Festivalul Internațional de Teatru și Arte Performative 2025

Stiri

Ecouri de la Festivalul Internațional de Teatru și Arte Performative 2025

Ecouri de la Festivalul Internațional de Teatru și Arte Performative 2025

Irina Ispas este la Teatrul „Maria Filotti” Brăila.

„Pădurea asumaților” de Alexandra Felseghi, în regia lui Andrei Majeri, spectacol al Teatrului Municipal „Matei Vișniec” din Suceava

Distribuția: Clara Popadiuc, Cosmin Panaite, Cristina Florea, Diana Lazăr, Delu Lucaci, Maria Teișanu, Bogdan Amurăriței, Răzvan Bănuț, Horia Butnaru, Alexandru Marin și Cătălin Ștefan Mândru.

Titlul m-a dus din prima clipă cu gândul la „Pădurea spânzuraților” a lui Rebreanu. Intenția e una ironică, vezi bine, în această tonalitate desfășurându-se tot ce vedem pe scenă. Două retreaturi în pădure, două tabere de vindecare/dezvoltare personală, una pentru bărbați, alta pentru femei. De o parte Galina (aluzia aviară nu pare să fie întâmplătoare), un guru feminin cu studii nenumărate în domenii care mai de care mai sofisticate, de cealaltă parte Arian (!), fecior de țăran, plimbat pe la ashramurile indiene, dar și pe la Athos. În jurul lor, novicii, femei și bărbați dornici de vindecare. Ele, înșelate, părăsite, cu traume emoționale. Ei, daci liberi, masculi alfa, refuzând sclavia corporatistă, acum antreprenori serioși, negustori de mărțișoare sau de uleiuri esențiale.

Punerea în scenă mizează încă de la început pe această confruntare, directă spre final. Spațiul feminin este unul închis, în timp ce bărbații au la dispoziție pădurea toată. Jocul de lumini pune in valoare dualitatea. Femeia este energie (abdominală), rolul ei este să își aștepte acasă bărbatul, mereu odihnită, veselă, binevoitoare. Ea își trage energia din pământ, așadar trebuie să poarte fustă și pe dedesubt cam nimic. Bărbatul este războinic și vânător din născare, rostul lui este să își împrăștie sămânța în cât mai multe femei roditoare. Elevele Galinei își împărtășesc traumele, fac saună, yoga și exerciții de respirație, meditează, modelează în lut sau gătesc. Elevii lui Arian își exersează masculinitatea trăgând cu arcul, îmbăindu-se în apă înghețată, urinând pe unde se nimeresc sau pur și simplu urlând la lună, ca niște lupi alfa ce sunt. În fiecare tabără s-a strecurat însă un intrus, un beta. Cel care nu e asumat. Cel care nu poate fi păcălit. Textul readuce în contemporan motivul păcălitorului, dacă nu păcălit, măcar dat în vileag.

Timp de două ore, spectatorul recapitulează majoritatea problemelor arzătoare prezente azi în online, nade întinse individului credul sau dezorientat, de la cursurile de dezvoltare pesonală care îi promit succesul peste noapte la inflația de terapii neconvenționale. Cum să îți învingi anxietatea și depresia în zece pași, cum să îți dezvolți o afacere de succes, cum să îți crești propria pădure în balcon, sună cunoscut, nu-i așa? Nu lipsesc nici trimiterile directe, savuroase, la personaje și evenimente din peisajul electoral recent.

Finalul e revelator. Cei doi lideri spirituali se demască, fiind retrogradați de la statutul de zeu la cel de muritor obișnuit. Pun la cale însă o nouă afacere, de data aceasta împreună.

O comedie savuroasă pentru unii, poate ușor incomodă pentru alții, dar și un semnal de alarmă pentru cei care caută soluții rapide la probleme complexe, confundând adevărul cu impostura și pe cei care vor să vândă blana ... veveriței din pădure cu adevărații salvatori.


Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava