Evénements

FIZTMV 2023 - ZIUA A VII-A

Ziua a VII-a a festivalului a debutat cu un eveniment mult așteptat - Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) – model de dezvoltare durabilă - conferință cu Constantin Chiriac, președinte al FITS.

Personalitate marcantă a domeniului teatral românesc.., Constantin Chiriac este președinte al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, director general al Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu și director al Bursei de Spectacole de la Sibiu. A jucat un rol decisiv în obținerea titlului Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007 și în reușita incontestabilă a proiectului.

Munca sa a fost recunoscută prin nenumărate premii și distincții, printre care Premiul Fundației Japonia și al Ministerului de Afaceri Externe din Japonia (2015), Ordinul Național „Pentru Merit“ în grad de Cavaler (2000) și Ordinul Meritul Cultural în grad de Ofițer, din partea Marelui Duce de Luxemburg (2017). În 2019 a fost decorat de Guvernul Japonez cu „Ordinul Soarelui Răsare cu Raze Aurii” iar în 2021 a fost distins cu Premiul UNITER pentru Scena Digitală.

Este un miracol că în România poate exista un astfel de festival, care prezintă peste 800 de evenimente, în 22 de secțiuni, peste 3500 de artiști din 75 de țări, care joacă în 73 de spații de joc, în Sibiu și în regiune. De aceea, tema ediției aniversare FITS 30 este Miracol / Wonder. De-a lungul timpului, Festivalul a născut Bursa de Spectacole de la Sibiu, Școala de Teatru, Coregrafie și Management Cultural din cadrul Universității „Lucian Blaga” Sibiu, Școala Doctorală și Platforma Doctorală Internațională și Festivalul Universităților de Teatru și Artele Spectacolului. Festivalul a fost artizanul transformării Teatrului „Radu Stanca” în Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu și motorul dezvoltării Capitalei Culturale Europene - Sibiu 2007. A creat Aleea Celebritaților și, împreună cu Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, platforma Scena Digitală. Sibiul, grație Festivalului și Teatrului Național, este unul dintre cele mai bune exemple de dezvoltare durabilă, printr-un dat cultural.

La ora 12.30, am fost invitații artistei Victoria Zidaru, la Ferma de artă, unde a putut fi vizitată expoziția marilor artiști de talie internațională, Victoria și Marian Zidaru.

ELEVATION - Eveniment expozițional Pascal Gravot Haeberli și Franz Galo oferit de artiștii plastici Victoria și Marian Zidaru, Asociația Ferma de Artă Liteni, Suceava.

„Sub egida Asociației Ferma de Artă, al cărei președinte este, Marian Zidaru a construit în incinta unei gosopdării țărănești un ansamblu de locuințe, ateliere, săli de expoziții, de conferințe și concerte, care numără la ora actuală șase corpuri distincte, aflate în continuă expansiune. Într-un peisaj bucovinean tipic, mirific, ansamblul de la Ferma de Artă este o instituție non-profit care oferă rezidențe, perioade flexibile de studiu, de producție și de expunere pentru artiști, dar este totodată o platformă care, în cursul celor sapte ani de funcționare, a permis manifestări care au adus laoaltă numeroși artiști, teoreticieni, muzicieni, arhitecți, scriitori, antreprenori, țărani, studenți, politicieni din România, Germania, Suedia, Franța etc., într-un experiement viu de comunicare și colaborare ce se petrece în relație directă cu viziunea ecologică a unei culturi sustenabile, conservaționiste și neinvazive, pe care o propagă Asociația Ferma de Artă.

Ferma de Artă este un spațiu consacrat artelor, întâlnirilor, creșterii, dezvoltării și expresiei, marca Zidaru, Marian și Victoria, pe teritoriul și în spiritul satului bucovinean. Melanjul sculptură-arhitectură-agricultură acoperă un întreg sistem și o optică de viață, sau, mai precis, de viețuire. Zidaru vede și trăiește arta ca element stabilizator pentru societate, în contrapondere cu excesele vremurilor. Un rol similar împlinește astăzi și satul, ca refugiu din vrie și salutară rezervă de normalitate în fața urbanului și a vieții contemporane așa cum o știm: adesea haotică, mai mereu grăbită, puternic consumatoare, brodată de ineluctabil balast, cu inevitabile anxietăți, confuzii și dileme morale.” – Alexandra Mihailciuc, arhitect

la ora 16:30, în Spațiul expozițional al Teatrului Municipal „Matei Vișniec” Suceava, din nou, lansare de carte - Teatrul Românesc în secolul 21. Scena independentă și noi impulsuri. Das rumänische Theater im 21. Jahrhundert. Freie Szene und neue Wege, de Irina Wolf.
Volumul apărut recent la editura Frank & Timme din Berlin se adresează cititorilor de limbă germană și oferă o imagine cuprinzătoare asupra teatrelor independente din România de la începuturi și până în anul 2022. Sunt, de asemenea, scoase în evidență noi teatre de stat din țară, precum și programele interdisciplinare din universități din România. Volumul include și informații detaliate despre teatrul minorității maghiare și cel al minorității rome. Pe lângă capitolele scrise de autoare, cartea include o prefață a criticului austriac Michaela Preiner, texte scrise de criticii români Oana Cristea Grigorescu, Oltița Cîntec, Daniela Șilindean și un interviu cu redactoarea șefă a revistei Scena.ro, Cristina Modreanu.

Irina Wolf este critic de teatru și jurnalist independent, membru AICT.RO și membru al Clubului de presă Concordia din Viena, unde trăiește din 1988. Este editoare a platformei austriece online „Aurora Magazin“, colaboratoare a revistelor „Teatrul Azi“ și „Scena.ro“, precum și a revistei italiene de teatru „Hystrio“. A inițiat publicarea primelor scrieri în limba germană despre scena teatrală românească de la căderea Cortinei de Fier, precum „Teatrul românesc după 1989. Legăturile sale cu spațiul german“, volum apărut în 2011 la editura Frank & Timme din Berlin. A publicat articole și studii în diverse reviste culturale internaționale și a contribuit, de asemenea, la volume colective din România. A semnat studii-prefață la cărți din domeniul teatrului și a tradus texte de teatru. Mai presus de toate, Irina Wolf este activă în proiecte culturale transfrontaliere între Austria, Germania, Italia, România și Republica Moldova. A fost nominalizată pentru Premiul pentru critică de teatru al Galei UNITER 2021.

La ora 18:00, în sala de spectacole a Casei de Cultură a Sindicatelor, a putut fi vizionat spectacolul Doctor de femei, de Georges Feydeau, regia Alexandru Grecu, producție a Teatrului Național Satiricus „I.L.Caragiale”
Chișinău, Republica Moldova.

O comedie intrigantă despre infidelitatea conjugală, un subiect captivant, dintotdeauna actual în societate, care le dă mult de gândit bărbaților afemeiați. Doctorul Moulineaux, personajul principal al spectacolului, jucat de actorul Ion Grosu, devine infidel soției sale la doar jumătate de an de căsnicie. După ce soția lui află despre „aventurile” sale cu alte femei, Moulineaux încearcă să-și „găsească dreptatea” punându-l în joc pe amicul său, Bassinet, un tip ciudat care, prin vorbe goale și fapte deocheate, încurcă și mai tare ițele, iar situația devine tot mai tensionată. Cei doi ajung la o înțelegere, în urma căreia ambii „au de câștigat”, iar momentele devin tot mai haioase, dar și tensionate. Moulineax, pentru a-și stăpâni poftele, se „transformă” din doctor într-un croitor în atelierul său, unde continuă să-și primească iubitele.

La ora 20:00 - în Sala Teatrului Municipal „Matei Vișniec” Suceava, MAMĂ, de Marta Barceló, regia: Mariana Cămărășan, producție a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu.

Nimeni nu își poate alege familia în care se naște. Dar lui Amparo i se oferă o soluție. După o copilărie nefericită marcată de abandonul mamei, un tată dependent de droguri și câțiva ani petrecuți în orfelinat, se hotărăște să răspundă la un anunț din ziar puțin neobișnuit. Astfel, ea o întâlnește pe Esperanza, care, la rândul său, se află în căutarea fiicei pe care n-a avut-o niciodată. Piesa semnată de Marta Barceló spune povestea a două femei cărora li se oferă șansa de a-și împărtăși singurătățile și de a descoperi un motiv real pentru a iubi viața.

 

Credit foto: Amedeia Vițega și Gabriel Marian.


 


Matei Vişniec Théâtre

Matei Vişniec Théâtre