Evénements

Matei Vișniec despre Occident Express...

Matei Vișniec despre Occident Express...

Am scris Occident Express în 2009 incitat de regizorul Mircea Cornişteanu, în cadrul unui proiect european intitulat Orient Express.  Mircea Cornişteanu era, la acea oră, manager al Teatrului Naţional Marin Sorescu din Craiova şi vicepreşedinte al Convenţiei Teatrale Europene. Impulsul fusese dat de Teatrul Naţional din Stuttgard care a mobilizat trupe de teatru din România, Turcia, Serbia, Croaţia şi Slovenia într-un fel de traversare simbolică a Europei cu trenul. Iar acest tren nu putea fi decît o reactivare teatrală a celebrului Orient Express. Mai multor dramaturgi din respectivele ţări, plus Germania, li s-a cerut deci să scrie texte susceptibile să fie jucate în gări şi eventual în vagoane de tren.

În mai 2009 trenul cu artişti a plecat de la Ankara şi s-a oprit la Istanbul, Bucureşti, Craiova, Timişoara, Novi Sad, Zagreb, Ljubljana, Nova Gorica şi Fribourg, staţia terminus fiind Stuttgart. O excelentă idee pentru a le aminti spectatorilor că Orientul şi Occidentul sunt două lumi legate între ele care se influenţează reciproc şi că ar trebui să se cunoască mai bine… Culmea este că uneori în partea occidentală a Europei birocraţia se dovedeşte a fi mai puţin suplă decît în Orient. Din cîte am înţeles din diverse mărturii (de exemplu cea a dramaturgului Christian Holtzhauer originar din Stuttgart) trenul teatral a fost obligat să ocolească Italia întrucît autorităţile feroviare ale peninsulei au cerut 60 000 de euro şi apoi taxe de 6000 de euro pe zi pentru staţionarea trenului…

Personal nu am participat fizic la odiseea traversării, dar am avut satisfacţia de a vedea spectacolul, în regia lui Radu Boureanu, jucat la Craiova, în aer liber, pe esplanada din faţa teatrului (unde erau instalate nişte şine de cale ferată) şi apoi în gara din oraşul meu natal, Rădăuţi.

Din ce motiv se numeşte piesa mea Occident Express cînd urma să fie jucată în diverse gări pe fostul traseu al trenului Orient Express? Pur şi simplu am considerat că personajele mele, întrucît privesc fascinate spre Occident, au o altă percepţie a sensului de deplasare a istoriei...

Piesa Occident Express a fost pentru mine şi o frumoasă experienţă la nivel de scriitură dramatică. Altfel spus, în decursul anilor am simţit nevoia să mai adaug unele scene, să mai şlefuiesc altele. Mi-au fost de folos sugestiile iniţiale ale lui Mircea Cornişteanu cînd mi-a spus că personajul numit


Matei Vişniec Théâtre

Matei Vişniec Théâtre